fredag 8. januar 2016

Stoppsignal med sitt

Vi har trent masse ting i løpet av de siste dagene siden jeg blogget sist, men siden jeg egentlig ikke husker så mye av det så tar jeg bare å skriver om de øktene som jeg nå husker :-) Vi har begynt et onlinekurs i fotgående og stoppsignal, og Klara har da fått sin første økt. Hun kan jo allerede frivillig sitt, så jeg begynte bare å legge på signalen (et blås) i en gang. Først så belønnet vi med lek og så med mat. Grunnen til at man vil at de skal kunne begge (og at man dermed veksler mellom de ulike belønningene) er jo da at ved lek så er hunden oppe i høyere aktivitet, og det vil den jo da være når man er ved målet og bruker det ute i jakten - da vil hunden ligge ute i galopp, man blåser stopp og sier så hva man ønsker den skal gjøre (enten dirigerer den videre, kaller inn eller blåser nærsøk). Mat roer jo da ned, og siden det skal være en ro i det å sitte stille så er det bra at de også får inn dette med en gang.

Her er filmen fra første økt med å legge stoppsignal på:




Og dette er kommentaren hun fikk fra instruktør Lena Gunnarsson:
Vilken perfekt liten valp också :).  Allt ser ju fantastiskt fint ut. Bara att gå vidare – stanna inte på det här stadiet längre för hon kan ju det. :-)
En liten tanke. Du verkar ha som frisignal att hon ska resa sig och följa efter dig frivilligt när du rör dig bakåt, eller? (Jag hör i alla fall inget frikommando men jag kan ju ha missat det). Jag vill aldrig någonsin att mina hudar reser sig spontant. Stadgan och att bli kvar är helig. Jag säger därför alltid en frisignal (”fri”). Jag vill inte att det någon gång i framtiden poppar upp ett minne från att när jag rör mig ifrån hunden så ska hunden följa efter (utan frisignal). När jag rör mig från hunden vill jag att hunden alltid ska tänka ”sitt kvar”, i alla lägen.

Jeg skal absolutt legge på en frikommando, synes jo selv at det er veldig utydelig det vi gjør (normalt så bruker jeg å belønne i sitten + kaste en til siden, ev si kom når hun skal komme etter, men i filmen så gjør jeg ikke det heller.. :-S), men usikker på hvilket ord det blir. Tenker at det blir 'værsegod' for det holder jeg allerede på å lære inn ved matskålen, bruker det i bil osv. Eventuelt 'Fri', men trur nok kanskje at 'værsegod' blir mer naturlig å bruke. Må bare få inn 'værsegod' kommandoen slik at hun vet hva det er først :-) 

Mine kommentarer til filmen er som følgende:
Egentlig superfornøyd med lillefrøkna, så kan vi sikkert heller pirke litt på fører :-P  Jeg bruker feks bestandig lyd når jeg leker med mine hunder, så spytter ut fløyta hvilket gjør at jeg ikke helt bestandig er klar til å gi signalet når Klara setter seg ned.. Skal skjerpe meg på det :-) En ting som jeg tenker på er egentlig selve vissellyden. Jeg vil vel egentlig kanskje tru at når vi er ute i felten så vil jeg blåse både hardere og litt lengre enn hva jeg gjør nå (når de er på avstand så vil jeg nok holde tonen litt lengre trur jeg..), så det må jeg også tenke på til neste økt. 

Det er litt moro å prøve et onlinekurs, men må jo si at jeg synes at det er litt tungvindt i måten selve diskusjonsforumet er lagt opp på. Men blir vel kanskje vant til det etterhvert :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar