mandag 11. januar 2016

Lek med ball :-)

Klaras første preferens når det gjelder belønning er mat. All type mat. Så kommer dragkamp og sist kommer det å springe etter en ball. Siden apporten består av å springe ut, plukke opp og komme tilbake med hva-man-nå-apporterer, så tenker jeg at jeg må jobbe mere med ballek slik at vi får den opp som en høy belønning. Det vil jo da også trigge fart, noe vi vil ha når vi jobber ute i feltet :-)

Sagt og gjort. Vi brukte 3 ulike baller - den rosa nettingballen hennes (som er favoritt - den kan man jo da også ha dragkamp med), den lille blå kongfiguren og den store oransje kongfiguren. Jeg ser at hun synes at den oransje er stor å ta tak i, så skal dra å få kjøpt noen flere små som passer en valp bedre :-) De spretter jo morsomt alle veier, så øker jo jaktlysten hvilket er greit når man har en som er litt lite sugen på ball enda :-)

Men mat er hun sugen på! Midt i leken (da hun har en ganske god lek) så får hun plutselig lukta av matskåla til Thea/Pernille som stod oppe på disken. Den var tom, men Tone hadde jo da hatt hundemat i den rett før, noe som Klara lett oppdaget! Så nese har hun i hvertfall, lillefrøkna! Etter å ha vist henne at matskålen faktisk var tom så kunne vi fortsette å leke litt til. Nå lekte jeg egentlig litt for lenge, og når jeg endelig sluttet så avsluttet jeg med godbit hvilket igjen gjorde at jeg måtte leke litt til.. Jeg har nemmelig bestemt at jeg ikke skal avslutte lek med godbit så.. Får se hvis jeg klarer det :-)

Jeg husket ikke å legge på værsegod på hver gang jeg kastet ballen. Det må jeg kanskje bli litt bedre på siden jeg tross alt skal bruke det for å løse ut posisjon. Hun skal jo i grunn ikke springe etter hva som helst som flyr avgårde.. Så må skjerpe meg med det og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar