fredag 15. januar 2016

Lek + sitt og bli samt 'Ut!'

Igår hadde vi et par treningsøkter i hallen. Første økt brukte vi mest til å leke med ball, for å så gå over til å trene sitt og bli. Leken gikk bra - lekte med den store oransje kongballen + den lille blå. Den oransje er litt vanskelig å gripe over synes hun, men den blå går bra.

Etter litt lek så gikk vi over til å trene sitt og bli. Har begynt å bruke omvendt lokking for å prøve å lure henne ut av posisjonen. Hun er enda litt ustabil (ser at hun har lyst, rykker til i kroppen), men blir i stort sett sittende. Prøvde også å øke avstanden litt. Et steg bak gikk bra, men hvis jeg rørte meg til sides så flyttet hun seg litt etter. Men fornøyd læll :-)

Andre økta trente vi 'ut!'. Brukte mat i matskål som hun fikk vare med å legge ut, og så godbitmagnet for å forflytte oss. Hun hadde god fokus mot matskålen, og brukte både håndtegnet og 'Ut!' når jeg skapp henne avgårde. Tone trente samtidig og såg at Klara noen gangen ble litt forstyrret etter å ha sprunget noen steg når Tone ropte 'Rundt!'. Hun og Pernille trente nemmelig på å springe rundt kjegla. Klara ble ikke mer forstyrret enn at hun stoppet opp og tenkte seg om litt, men siden det var litt vanskelig så minsket vi bare avstanden igjen for at det sku bli enda lettere for henne å springe rett til maten. På det lengste så hadde vi vel kanskje 6-8 meters avstand, og på det korteste 2 meter ca.

Jeg har forøvrig byttet frikommando når jeg kaster godbiter. Hadde bestemt meg for 'fri' men bruker istedet 'værsegod' siden det kommer mye mer naturlig. Godt hun ikke er innkjørt på de enda :-P Hun må sitte når hun får maten, og den begynner å være ganske stabil. Her får hun 'Klara værsegod' siden vi har flere hunder og hun må lære seg å vente til hun hører sitt navn. Men det går som sagt fremover her også (må ikke lyfte opp matskålen så ofte nå :-)) så det begynner å komme seg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar