søndag 6. desember 2015

Renslighetstrening, hjemme-alene-trening, burtrening :-)

Torsdag og fredag får Klara holde seg hjemme i huset og på gården for å finne seg til rette. Vi jobber med renslighetstrening først og fremst, og jeg må si at jeg har glemt bort hvor ofte små valper tisser! Nesten sånn at jeg lurer på hvis hun har UVI.. Hun kan tisse 3 ganger i løpet av 10-15 min :-S Men vi får jobbe med det så går det sikkert bra etterhvert :-) Fredagen hadde hun 4 uhell inne, lørdagen var vi nede i to. Søndagen ble det 4 igjen, hvilket i grunn er veldig bra for en liten valp synes jeg :-) Hun er dyktig og har begynt å gå mot døra. Når uhell skjer så er det jeg som svikter - har fortsatt litt vanskelig å lese henne hvis det er leke hun leter etter eller hvis hun faktisk surrer for at hun vil tisse.. Men jeg skal skjerpe meg, og hun blir nok renslig tilslutt :-)

Vi har også begynt med hjemme-alene treningen. Den består foreløpig av at jeg går opp på do mens hun får være igjen nede, eller at jeg går ned i kjelleren for å sette på/henge opp en klesvaskmaskin. Det går fint :-) Første gang jeg gikk opp trappa så ble hun skikkelig lei seg og peip/hylte, men det varte kun med den gangen. Nå skjønner hun at hvis jeg går opp (eller ned) så kommer jeg straks tilbake igjen - ikke noe å uroe seg over :-) Hun blir superglad når man kommer ned igjen da, enda så få sekunder man har vært borte :-)

Om natten så ligger hun i bur ved siden av sengen min. Første natta låg jeg med hånden min inne i buret hele natta (hun sovnet med hodet på min hånd) slik at hun ikke sku føle seg alene. Litt piping i begynnelsen, men hun roet seg fort å sovnet. Våknet igjen i 3 tiden så da var vi ut å tisset og bæsjet samt spiste litt mat, for å så sovne om å sove ytterligere 3,5 tim :-) Hun hæsjer endel når hun må ut på do om natten, i tilegg til at hun blir litt urolig. Så da er det bare å komme seg ut. Ikke noen uhell inne i buret enda :-) Hun er ikke så veldig begeistret over at jeg står opp om morran og går på do før jeg har tatt henne med meg, da piper hun litt. Men det regner jeg med at det går over rimelig snart. 

Hun er veldig kontaktsøkende og vil helst ligge å sove ved mine føtter hele tiden. Helt normal valp med andre ord :-) Det kommer også å gi seg i og med at hun blir eldre og dermed også tryggere i seg selv, så det uroer jeg meg ikke noe for. Verst for henne i grunn, siden jeg trør omkring endel her hjemme :-) Hvis det er veldig mye trøing så finner hun seg en plass ved siden av, slik at hun kan ligge hvor hun har oversikt over meg, men likevel slipper å flytte seg hele tiden.. Jeg har nemmelig bakt i helgen, og da blir det mye gåing rundt omkring på kjøkkenet.. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar