mandag 7. desember 2015

Frivillig ligg - første økt

Inspirert av gårdagens fantastiske økt med frivillig sitt, så tenkte jeg å se hva vi fikk idag :-) Sitt kom hun med i en gang, nesten litt vel overbevist så bestemte meg for å klikke andre adferder og slik som stå og ligg. Noen stå fikk vi til (greit å få belønnet litt annet slik at hun da ikke lenger 'fryser seg fast' i sitt og bli), og så gikk vi igang med å shape liggen. Belønnet for alle bevegelser ned mot gulvet, og belønningen ble servert nettopp der. På gulvet altså :-) Etter endel klikk så ser du at hun mer og mer bevist bøyer hodet ned over, så kommer første labben frem slik at hun blir sittende veldig mye fremad, og vips så kom andre poten frem og hun var nå nesten nede i bakken. Noen flere klikk med bevegelse av hode mot bakken gjør at hun velger å legge seg og dermed var den første liggen shapet frem :-) Hun får flere klikk å belønn i liggende stilling for å forsterke akkurat den posisjonen, før jeg legger en ved siden som hun må reise seg å hente og vi begynner på neste runde. Det går bedre og bedre (fortere å fortere) å shape henne ned i ligg, og nest siste gangen skal jeg nesten ikke klare å få henne ut av liggen enda så langt borte jeg legger godbiten :-) Hun surrer bare rundt og vil ikke reise seg fra sin nye favorittstilling - ligg betyr mat! :-) Shaper henne ned en 4-5 ganger før godbitene er slutt og vi gir oss. Blir spennende å se neste gang hvordan det går da :-)

Jeg er rent å imponert over hvor fort hun tar ting altså. Enda hun i begynnelsen av økten såg veldig fundérsom ut når hun ikke fikk klikk å belønn for å sitte som en prinsesse, så ser du virkelig at hun tenker. Og bare jeg gjør jobben min så leverer hun. Fantastisk liten jente å jobbe med! <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar